Menu Close

Gezondheidstips van Sint-Trudo Ziekenhuis

Gepost door:
Stad Sint-Truiden

Voedingstips in tijden van corona

Tijdens deze wereldwijde gezondheidscrisis doen veel voedingsadviezen de ronde. Deze adviezen hebben vaak geen wetenschappelijk bewezen effect. Daarom waarschuwen Vlaamse voedings- en andere wetenschappers voor misleidende voedingsadviezen die circuleren op sociale media, als preventie of remedie tegen COVID-19.

We willen jullie graag meer duidelijkheid geven door het posten van enkele gezondheidstips. Hier volgt alvast de eerste. J

Gezondheidstip 1: Meer groen, minder rood!

Kies gezonde voeding voor een betere immuniteit. Voedingssupplementen en superfoods zijn vaak duur en brengen niet veel meerwaarde dan de voedingstoffen uit een voldoende gevarieerd eetpatroon.

Daarnaast kan een teveel aan vetoplosbare vitaminen (zoals vitamine A, D, E en K) toxisch zijn en een teveel aan wateroplosbare vitaminen (zoals vitamine C) uitgescheiden worden via de urine. Het heeft dan ook geen zin om een grote dosis van deze vitaminen in te nemen en zijn supplementen overbodig als je je tekorten via de juiste voeding aanvult.

Wat kan je doen?

De omgekeerde voedingsdriehoek, aanbevolen door de Belgische Hoge Gezondheidsraad, blijft de basis van een gezond voedingspatroon. Ook andere leefgewoonten, zoals voldoende slapen, regelmatige lichaamsbeweging, voldoende water drinken, niet roken en alcoholbeperking spelen een rol in een goede weerstand. Daarnaast dragen verschillende vitaminen (A, B6, B12, C, D en foliumzuur) en mineralen (ijzer, selenium, zink en koper) dragen bij tot een goede werking van het immuunsysteem.

Een ijzertekort kan bijdragen aan bloedarmoede en verzwakking van het immuunsysteem. Eet daarom voeding die voldoende ijzer bevat zoals vlees, gevogelte, vis, peulvruchten, noten, zaden, broccoli, spinazie, postelein, andijvie,…  Vitamine C zorgt ervoor dat je ijzer uit plantaardige bronnen beter opneemt. Als je bij elke maaltijd groente of fruit eet, neemt je lichaam ijzer dus gemakkelijker op.

Voldoende eiwitten zijn nodig voor spierbehoud, en zeker in periodes van verhoogde eiwitbehoeften, onder andere tijdens periode van ziekte. Voldoende eiwitten in combinatie met beweging zorgt ook voor sterkere spieren en een verhoogde mentale gezondheid. Er wordt aangeraden niet meer dan 100g vlees, vis, vlees of vleesvervangers te eten. Twee tot drie porties melkproducten per dag zijn voldoende. Een potje yoghurt of potje platte kaas van 125g of een sneetje kaas komt overeen met één portie.

Kies dagelijks zoveel mogelijk uit de donkergroene zones van de driehoek, een kleinere hoeveelheid uit de lichtgroene zone, en zo weinig mogelijk uit de oranje zone en rode bol. Kies voor voedingsmiddelen in hun natuurlijke vorm, die niet werden bewerkt.

Opgelet: Tijdens donkere wintermaanden is voor kwetsbare groepen zoals jonge kinderen en ouderen een vitamine D-supplement wel aanbevolen bovenop de blootstelling aan zonlicht. Ook mensen die momenteel veel binnen zitten en weinig buiten komen, kunnen een tekort hebben aan vitamine D.

 Meer info kan hier vinden: www.gezondleven.be

Meer inspiratie kan je hier vinden:

Beweegfilmpjes voor kinderen: https://woogieboogie.be/nl/moves/mickeys-mars/#

Spelfiches voor kinderen: https://vigez.wetransfer.com/downloads/57c7c6eede120460b4f07e375145f87520200324131047/9e5ce4

Fietsinspiratie: https://www.fietsroute.org/

Wandelinspiratie?: https://www.wandelroutes.org/wandelen/overzicht

 

Gezondheidstip 2: Stel een weekplanning op en hamster niet

Wie zonder boodschappenlijstje naar de winkel gaat, is geneigd om te hamsteren of verkeerde en overbodige aankopen te doen.

Wat kan je doen?

Stel een weekplanning op, denk na over wat je nodig hebt, en laat je niet verleiden tot de aankoop van veel ‘ongezonde’ voedingsmiddelen. Denk ook na over hoeveel je nodig hebt, te grote porties voorzien kan leiden tot overeten, onevenwichtige voeding en voedselverspilling!

Gezondheidstip 3: Hydrateer meer!

De nieren zorgen voor de afvoer van afvalstoffen en de zuivering van het bloed. Hiervoor is water nodig.

Verder heb je ook water nodig om je lichaamstemperatuur te regelen. Wanneer je temperatuur stijgt, ga je zweten. Dit is een afkoelmechanisme. Als je onvoldoende drinkt, kan dit ervoor zorgen dat je onvoldoende kan afkoelen.

 

Wat kan je doen?

Om te beginnen kan je makkelijk controleren of je voldoende drinkt door naar je urine te kijken. Hoe donkerder, hoe geconcentreerder. De kleur van je urine zou kleurloos tot heel lichtgeel en helder moeten zijn. Indien dit niet het geval is, drink je best even bij. J

Drink voldoende, minstens 1.5 liter per dag. Bij voorkeur water, maar je mag ook tot 500ml drinken van koffie, thee of light frisdrank. Vermijd het gebruik van alcohol en suikerrijke dranken.

Ook vezels die je via de voeding inneemt, hebben vocht nodig om hun werk te kunnen doen. Ze binden met water en zorgen voor een zachtere ontlasting. Zorg ervoor dat je steeds een herbruikbaar flesje water bij de hand hebt, zodat je voldoende kan drinken en gemakkelijker kan opvolgen hoeveel je drinkt.

Heb je weinig inspiratie? Je kan ook water op smaak brengen door er een schijfje citroen of wat framboosjes aan toe te voegen. Ook verse gember of wat munt erbij kan lekker zijn!

Hier vind je een aantal eenvoudige recepten voor verfrissende, suikerarme mocktails: 

Recept 1: Mocktail met limoen

  • Cool Bear siroop, in de smaak citroen/limoen (verkrijgbaar bij o.a. Albert Heijn)
  • Limoen
  • Ijsblokjes
  • Water of bruiswater
  • Enkele schijfjes komkommer
  • Optioneel: takje munt of rozemarijn

Doe een bodempje siroop in het glas. Voeg twee kwartjes limoen toe, en stamp deze aan met een lepel of stampertje. Voeg dan een hoop ijsblokjes toe, en vul het glas aan met water of bruisend water, voor een extra sprankelend effect! Voeg enkele schijfjes komkommer toe, en eventueel enkele blaadjes munt of een takje rozemarijn om de mocktail leuk te serveren.

Recept 2: Fruitwater pompelmoes-basilicum

  • Pompelmoes
  • Basilicum
  • Water

Snij de schil van een kwart pompelmoes in kleine stukjes. Versnipper een vijftal basilicumblaadjes. Voeg toe aan één liter water, en laat een half uur trekken in de koelkast.

(*) Pompelmoes kan de werking beïnvloeden van meer dan 50 courante geneesmiddelen. Check dus de bijsluiter of vraag het aan een arts.

Gezondheidstip 4: Vitamine C olé olé!

Er verspreiden momenteel een aantal hypothesen over vitamine C, onder andere dat het het aantal besmettingen van het coronavirus zou kunnen remmen of zelfs stoppen als iedereen start met het innemen van hoge dosissen vitamine C.

Vitamine C is de meest bekende weerstandsvitamine. Het is inderdaad bewezen dat deze vitamine de vorming van witte bloedcellen stimuleert, die een belangrijk onderdeel zijn van ons immuunsysteem. Verder zorgt het ook voor een betere opname van ijzer en een goede wondgenezing.

Het is daarnaast ook aangetoond dat een zeer ernstig tekort aan vitamine C, scheurbuik tot gevolg kan hebben. Deze aandoening kwam vooral vroeger voor bij het scheepspersoneel, omdat ze enkel conservevoeding kregen. Scheurbuik gaat gepaard met infectieziekten, zoals een longontsteking.

Het is dan ook goed om te onderzoeken of vitamine C een rol speelt in het bestrijden en/of behandelen van een coronavirusinfectie. In China loopt momenteel een studie hierover. De resultaten zijn echter nog niet gekend.

Volgens de Hoge Gezondheidsraad van België heeft een volwassen persoon 110mg vitamine C per dag nodig. Een sinaasappel bevat bijvoorbeeld 75mg vitamine C. Het teveel aan vitamine C zal het lichaam niet opslaan, maar afvoeren via de urine. Dit verklaart ook waarom hoge doseringen vitamine C aanleiding kan geven tot darmproblemen (diarree) en eventueel nierstenen.

Het is momenteel dus helemaal niet aangetoond dat hoge dosissen vitamine C beschermen tegen het coronavirus. Een gezonde en evenwichtige voeding met twee stukken fruit en drie porties groenten per dag levert voldoende vitamine C. Overschotten aan de vitamine verdwijnen in de urine en de stoelgang en zijn dus een dure verspilling.

 

Wat kan je doen?

Eet elke dag 300 gram groenten en 250 gram fruit. Dit doe je best door dit te spreiden over 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes.

Kies bijvoorbeeld voor een stuk fruit bij het ontbijt met wat magere en ongesuikerde yoghurt of platte kaas met 3 eetlepels havermout of gezonde granola. Bij het middagmaal kies je best voor soep, een belegde boterham, een slaatje, of een overschot groentjes van de dag voordien. Let er op dat je bij het avondmaal zeker een half bord groenten eet, en aanvult met een klein stukje vlees/vis/vegetarisch en een kleine portie aardappelen/rijst/pasta.

Probeer zo veel mogelijk kleur op je bord te krijgen door verschillende soorten groenten en fruit met elkaar te combineren. Kies bij voorkeur voor seizoensgroenten en –fruit, deze bieden een lagere prijs, een betere kwaliteit én zijn voordelig voor het milieu.

Opgelet: vitamine C is een wateroplosbaar vitamine. Om zo weinig mogelijk vitamineverlies te bekomen, wordt aangeraden om regelmatig te kiezen voor rauwe groenten en fruit, deze te stomen of te koken in een weinig water.

Wil je weten hoe je je gerechten gezonder kan maken?! Neem dan ook zeker een kijkje op: https://www.nice-info.be/nutrinews/hoe-maak-je-een-recept-gezonder

Gezondheidstip 5: Onverzadigde vetten à O van Oké !

Onverzadigde vetten zijn een bron van vetoplosbare vitaminen. Deze vitaminen zijn van belang in een goede immuniteit.

Ondanks de hoge energetische waarde zijn vetten dus onmisbaar voor een goede gezondheid! Onverzadigde vetten beschermen ons tegen hart- en vaatziekten, diabetes en een te hoge cholesterol.

 

Wat kan je doen?

Let op de hoeveelheid en het soort vet. Kies vooral voor onverzadigde vetten en beperk het gebruik van verzadigde vetten.

Onverzadigde vetten vind je vooral terug in noten en zaden, plantaardige olie, avocado, vette vis (zalm, sardienen, forel, heilbot,…). Ze leveren ook essentiële vetzuren, die ons lichaam zelf niet aanmaakt en we dus via de voeding moeten innemen. Verder wordt ook bijvoorbeeld vitamine A en D toegevoegd aan margarine (wettelijk bepaald) en plantaardige oliën zijn een goede bron van vitamine E.

Er wordt aanbevolen dagelijks een handvol noten te eten, bij voorkeur een mengeling van ongeveer 30gram.

Opgelet: overbevissing van de zeeën vormt een belasting voor het milieu. Daarom is één keer per week vis eten voldoende.

Op de afbeelding zie je een overzichtje J

 

61 Comments

  1. Robbyn Cruser

    I just want to mention I am just very new to blogging and site-building and certainly loved your blog site. Almost certainly I’m going to bookmark your blog post . You really have superb posts. Regards for revealing your web site.

  2. read this

    you are in reality a just right webmaster. The web site loading velocity is amazing. It sort of feels that you’re doing any unique trick. Moreover, The contents are masterpiece. you’ve performed a excellent job on this matter!

  3. sportsurge

    Somebody necessarily assist to make significantly articles I’d state. This is the very first time I frequented your web page and up to now? I amazed with the analysis you made to make this actual put up amazing. Magnificent process!

  4. alberta car towing

    I have not checked in here for some time as I thought it was getting boring, but the last few posts are good quality so I guess I’ll add you back to my everyday bloglist. You deserve it my friend 🙂

  5. roadside assistance

    I just wanted to jot down a quick word to be able to say thanks to you for all of the fantastic steps you are giving out on this site. My time-consuming internet search has finally been paid with high-quality tips to share with my family members. I would repeat that most of us website visitors are really lucky to exist in a really good community with so many outstanding individuals with great basics. I feel quite lucky to have discovered the site and look forward to really more pleasurable minutes reading here. Thanks again for all the details.

  6. visite site

    I simply want to mention I am beginner to blogs and honestly enjoyed your page. Probably I’m planning to bookmark your blog post . You amazingly come with awesome articles and reviews. Thank you for sharing with us your web site.

  7. no 1 digital marketing company in india

    Today, I went to the beachfront with my children. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said “You can hear the ocean if you put this to your ear.” She put the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear. She never wants to go back! LoL I know this is completely off topic but I had to tell someone!

  8. porno

    Pretty component to content. I just stumbled upon your web site and in accession capital to assert that I get actually loved account your weblog posts. Anyway I will be subscribing to your feeds and even I achievement you get admission to constantly quickly.

  9. home Warranty companies

    Very nice post. I just sstumbled upon your blog and wanted to
    ssay that I’ve truly enjoyed surfing aaround your blog posts.

    In any case I will bee subscribing to your feed and I hope youu write again very soon!

  10. plumbing repair navigate to this site

    Its like you read my mind! You seem to know a lot about this, like you wrote the book in it or something. I think that you can do with some pics to drive the message home a bit, but other than that, this is wonderful blog. A great read. I’ll certainly be back.

  11. donate your car to charity

    Nice post. I was hecking continuously this blog and I’m impressed!
    Very useful information splecially the last part 🙂 I care for
    such info a lot. I was looking for his particular information for a long
    time. Thank you and best of luck.

  12. Home Protection Plans

    I’m very happy to discover this page. I need to to thank you for ones time
    just for this fantastic read! I definitely really liked
    every little bit of it and I have you bookmarked to check out new
    things in you blog.

  13. master plumber see this site

    I do enjoy the way you have presented this problem and it does indeed provide me a lot of fodder for consideration. On the other hand, coming from what precisely I have seen, I only wish as the opinions stack on that individuals continue to be on issue and in no way start upon a tirade regarding some other news du jour. Anyway, thank you for this exceptional piece and while I can not concur with it in totality, I value the viewpoint.

  14. 출장안마

    When I originally commented I seem to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and now whenever a comment is added I receive 4 emails with the same comment. Perhaps there is a means you can remove me from that service? Kudos!

  15. like it

    I simply want to tell you that I am all new to blogging and actually loved you’re blog. Most likely I’m going to bookmark your blog post . You surely come with beneficial articles. Thanks a lot for revealing your web page.

  16. Last mile delivery

    you’re in point of fact a good webmaster. The web site loading pace is amazing. It kind of feels that you’re doing any unique trick. Moreover, The contents are masterpiece. you’ve performed a wonderful activity on this topic!

  17. Kenton Salyers

    There are very a great deal of details this way take into consideration. That is a fantastic indicate raise up. I provide the thoughts above as general inspiration but clearly you can find questions such as the one you talk about the location where the biggest thing might be working in honest excellent faith. I don?t know if recommendations have emerged around such thinggs as that, but More than likely that the job is clearly defined as an affordable game. Both girls and boys feel the impact of only a moment’s pleasure, through out their lives.

  18. 摩托車

    certainly like your web-site however you have to take a look at the spelling on quite a few of your posts. Many of them are rife with spelling problems and I to find it very troublesome to tell the reality on the other hand I will definitely come again again.

  19. more info

    Most of whatever you mention happens to be supprisingly appropriate and it makes me wonder the reason why I had not looked at this in this light previously. Your article truly did switch the light on for me personally as far as this specific issue goes. But at this time there is actually 1 issue I am not really too comfortable with and whilst I try to reconcile that with the actual core idea of the issue, permit me observe exactly what all the rest of the visitors have to point out.Very well done.

  20. lingerie costumes

    Great info and right to the point. I am not sure if this is actually the best place to ask but do you folks have any ideea where to hire some professional writers? Thanks 🙂

  21. 제주마사지

    After I originally commented I appear to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and now whenever a comment is added I recieve four emails with the same comment. There has to be a means you are able to remove me from that service? Thanks a lot!

  22. cfp celina texas

    You actually make it appear so easy together with your presentation but I find this topic to be really something that I believe I might by no means understand. It sort of feels too complex and very broad for me. I’m having a look ahead to your next publish, I will try to get the dangle of it!

  23. sex cuffs

    I really appreciate this post. I’ve been looking all over for this! Thank goodness I found it on Bing. You’ve made my day! Thank you again!

  24. 3 piece lingerie set

    I will immediately snatch your rss feed as I can’t to find your email subscription link or e-newsletter service. Do you have any? Kindly permit me know in order that I may just subscribe. Thanks.

  25. Office moving company

    Hi there very cool web site!! Guy .. Excellent .. Amazing .. I’ll bookmark your site and take the feeds additionally…I’m satisfied to find a lot of helpful info right here within the publish, we need work out extra techniques in this regard, thank you for sharing. . . . . .

  26. Ricky Goldermann

    I have read a few of the articles on your website now, and I really like your style of blogging. I added it to my favorites site list and will be checking back soon. Please check out my site as well and let me know what you think.

  27. view electric service

    When I originally commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox and now each time a comment is added I get three emails with the same comment. Is there any way you can remove people from that service? Bless you!

  28. 출장 안마

    I have to thank you for the efforts you have put in penning this site. I really hope to view the same high-grade content from you in the future as well. In truth, your creative writing abilities has inspired me to get my own, personal site now 😉

  29. brand cialis

    Hi would you mind stating which blog platform you’re using? I’m going to start my own blog in the near future but I’m having a hard time choosing between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your design seems different then most blogs and I’m looking for something unique. P.S My apologies for getting off-topic but I had to ask!

  30. he said Lindoron.com

    My brother suggested I would possibly like this web site. He was once entirely right. This post truly made my day. You can not believe simply how so much time I had spent for this info! Thanks!

  31. luxury

    May I simply just say what a comfort to find somebody that actually understands what they’re discussing on the net. You certainly know how to bring a problem to light and make it important. A lot more people really need to look at this and understand this side of your story. I was surprised that you’re not more popular since you most certainly possess the gift.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel deze post

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email